Volkswagen zažíva voľný pád, strata hodnoty, zatváranie fabrík! Praskla bublina?

Sťahovanie (92)
Zdieľaj

Volkswagen sa chcel stať „európskou Teslou“. Preto vsadil takmer všetko na elektromobily a teraz sa mu to prestáva vyplácať.

Koncern Volkswagen sa momentálne ocitol v nie celkom závideniahodnej pozícii. Na mnohých strategických trhoch predaj jeho značiek dlhodobo klesá a elektromobily, na ktoré sa spoliehal a investoval do ich vývoja desiatky miliárd eur, sa nechytili ani zďaleka tak, ako by potreboval. A záujem o ne v Európe aj v USA dokonca začína klesať. Koncern preto začína mať problémy s naplnením výrobných kapacít, je nútený začať šetriť a zrejme bude po veľmi dlhej dobe nútený aj zatvoriť niektoré svoje fabriky. Dokonca aj v Európe, čo neurobil už pár desaťročí.

Tento model Porsche je drahší ako nový Volkswagen Golf.

Jeho problémom bolo – a do určitej miery aj stále je – že vsadil celú svoju budúcnosť nekriticky čisto na elektromobily. Dokonca ústami vlastných čelných predstaviteľov začal v rokoch 2020 a 2021 spochybňovať budúcnosť svojich kľúčových spaľovacích modelov, ako sú napríklad Golf alebo Passat, ktoré mu prinášali najväčšie zisky. A potom sa nestačil diviť, prečo ich ľudia prestávajú kupovať.

Za radikálny „elektroobrat“ vďačí Volkswagen svojmu niekdajšiemu výkonnému riaditeľovi Herbertovi Diessovi. Ten doslova „zbožňoval“ šéfa Tesly Elona Muska a rozhodol sa, že z Volkswagenu urobí európsku „Teslu“. A to za každú cenu. Volkswagen sa totiž chcel zároveň zapáčiť politikom a zbaviť sa imidžu „zlej a špinavej“ automobilky, ktorý získal so smutne známou emisnou aférou Dieselgate. Tá prepukla v roku 2015 a napokon koncern stála nielen celosvetovú reputáciu, ale aj vyše 33 miliárd eur. A elektromobily boli na jej prekrytie ideálne.

Ale akosi to nefungovalo. Koncern „lial“ do vývoja a výroby elektromobilov desiatky miliárd eur, ale tie sa akosi nevracali späť. Správnu radu koncernu VW tento situácia začala vážne znepokojovať a už koncom novembra 2021 sa pod Diessom začala triasť stolička. Varovanie však nezabralo a Diess ešte v máji 2022 vyhlasoval, že Volkswagen sa stane v roku 2025 najväčším producentom elektromobilov na svete a predbehne aj Teslu. Akcionárom došla trpezlivosť a v júli 2022 ho z pozície výkonného riaditeľa odvolali. Jeho pozíciu prevzal šéf Porsche Oliver Blume. Ten elektromobilitu nespochybňuje, no tvrdí, že sa čisto na elektromobily spoliehať nemožno.

error: Content is protected !!