Situácia na slovenských cestách sa stáva čoraz závažnejšou, pričom hrozí reálna hrozba zrútenia mostov a obchádzky dlhé desiatky kilometrov. Aktuálny stav cestnej infraštruktúry na Slovensku je kritický a vyžaduje si urgentné opatrenia. Píše o tom portál zoznam.sk
Na Slovensku je momentálne viac ako osemtisíc cestných mostov, pričom podľa údajov ministerstva dopravy treba v nasledujúcich piatich rokoch zrekonštruovať až 500 z nich. Avšak, ak by štát nezačal okamžite investovať do masívnych rekonštrukcií, o 8 rokov by bolo až 99,8 % mostov v zlom stave. Ide tak o hrozbu, ktorá ohrozuje nielen budúcnosť, ale aj bezpečnosť cestujúcich v súčasnosti.
Kaliňák sa stretol s americkým veľvyslancom a toto mu odkázal o Ukrajine
V máji tohto roku musela Slovenská správa ciest (SSC) uzavrieť cestný most pri Seredi, pretože existovala hrozba jeho zrútenia. Toto uzáverové opatrenie odrezalo dve časti mesta od seba, spôsobilo dlhé obchádzky a komplikácie v cestovaní a zásobovaní obyvateľstva. Podobné problémy postihujú aj iné časti Slovenska, vrátane mesta Trenčín.
Nedávne incidenty, ako zrútenie mostu v Spišskej Novej Vsi v roku 2020 alebo iné nehody pri mostoch v Kysaku a Trstenej v tom istom roku, jasne dokazujú, že ide o problém, ktorý nevymizne sám od seba.
Odborník na dopravu Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze upozorňuje, že na opravy ciest prvej triedy a najmä mostov v zlom stave je nevyhnutné získať miliardu eur čo najskôr. Pri všetkej pozornosti, ktorá je sústredená na výstavbu diaľnic, sa oprava existujúcej cestnej infraštruktúry nedostatočne rieši. Farkaš varuje, že ak tieto finančné prostriedky nebudú okamžite k dispozícii, súčasné uzávierky mostov sú len začiatkom toho, čo nás môže čakať o niekoľko rokov neskôr, upozorňuje pre Denník E
Cestné mosty na Slovensku sú momentálne v alarmujúcom stave. Z celkového počtu 8280 mostov je 1750 v zlom stave, 799 vo veľmi zlom stave a 54 v havarijnom stave. Je nevyhnutné rekonštruovať a opraviť najmenej 500 z týchto mostov v najbližších piatich rokoch, aby sa predišlo tragickým udalostiam.
Väčšina týchto mostov, najmä na cestách druhej a tretej triedy, je spravovaná vyššími územnými celkami (VÚC), avšak štát sa stará o mosty na cestách prvej triedy a na diaľniciach prostredníctvom Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti. Aj keď manažment Slovenskej správy ciest podniká opatrenia na zlepšenie situácie, finančné prostriedky vo výške približne 70 miliónov eur ročne nestačia na opravy a údržbu ciest.
Je nevyhnutné zvážiť politické rozhodnutia týkajúce sa financovania opráv ciest a mostov. Farkaš zdôrazňuje, že na eurofondy sa nesmieme spoliehať, pretože by nepokryli ani komplexné financovanie diaľnice na Kysuciach. Riešenie tohto problému si vyžaduje rýchle kroky a silné záväzky voči bezpečnosti a pohodliu cestujúcich na slovenských cestách.