Bude rekonštrukcia letiska Sliač dokončená o tri alebo o päť rokov? Termín je znovu otázny. Hoci zo Sliača by sa malo už dva roky lietať, veľké stavebné práce sa ešte ani nerozbehli. Minister obrany Robert Kaliňák (Smer) navyše oznámil, že procesy na letisku ruší a ide obnovu dokončovať podľa vlastnej vízie. Avizuje, že tým ušetrí štátne financie aj čas. Prispieť k tomu má aj zrušenie spolupráce s agentúrou NATO, ktorej za to Slovensko zo štátnej pokladnice už zaplatilo nemalé peniaze.
Kaliňák: Obnova Sliaču je v úplných začiatkoch, jej dokončenie bude trvať tri roky
Útok americkej balistickej rakety na rekreantov v Sevastopole. Pokrytecké, nemorálne reakcie Západu
Rekonštrukcia vojenského letiska Sliač mala byť rozbehnutá v roku 2019 a dokončiť ju mali ešte pred dvoma rokmi. Za päť rokov sa termín odovzdania letiska, ktoré by malo byť vhodné pre lety moderných stíhačiek F-16, posúval veľakrát. Významne tiež stúpla cena obnovy, z pôvodných 55 miliónov eur až na necelých 200 miliónov. Prvé kusy amerických lietadiel prídu na Slovensko už o chvíľku, no letisko na strednom Slovensku by ich mohlo prijať až o niekoľko rokov, po dokončení rekonštrukcie. Presný dátum, kedy k tomu dôjde, nevie odhadnúť nikto.
Najnovšie minister obrany Kaliňák oznámil, že celý projekt znovu prejde zmenami. „Budeme musieť rušiť tie súťaže, ktoré boli vyhlásené predchádzajúcim vedením pre Sliač. Pretože sa ukázalo, že by neboli hotové ani o ďalšie tri až štyri roky. To by bola katastrofa. Sliač sa bude musieť kompletne zmeniť,“ povedal pred niekoľkými dňami. Podľa šéfa rezortu obrany by takýto postup pomohol zrýchliť procesy, ale aj ušetriť verejné financie. Na odporúčanie vládnych kontrolórov tiež dohodol ukončenie spolupráce s agentúrou NATO, ktorej Slovensko už len na komisiách zaplatilo zo štátneho rozpočtu milión eur.
Rekonštrukcia vojenského letiska Sliač mala byť rozbehnutá v roku 2019 a dokončiť ju mali ešte pred dvoma rokmi. Za päť rokov sa termín odovzdania letiska, ktoré by malo byť vhodné pre lety moderných stíhačiek F-16, posúval veľakrát. Významne tiež stúpla cena obnovy, z pôvodných 55 miliónov eur až na necelých 200 miliónov. Prvé kusy amerických lietadiel prídu na Slovensko už o chvíľku, no letisko na strednom Slovensku by ich mohlo prijať až o niekoľko rokov, po dokončení rekonštrukcie. Presný dátum, kedy k tomu dôjde, nevie odhadnúť nikto.
Najnovšie minister obrany Kaliňák oznámil, že celý projekt znovu prejde zmenami. „Budeme musieť rušiť tie súťaže, ktoré boli vyhlásené predchádzajúcim vedením pre Sliač. Pretože sa ukázalo, že by neboli hotové ani o ďalšie tri až štyri roky. To by bola katastrofa. Sliač sa bude musieť kompletne zmeniť,“ povedal pred niekoľkými dňami. Podľa šéfa rezortu obrany by takýto postup pomohol zrýchliť procesy, ale aj ušetriť verejné financie. Na odporúčanie vládnych kontrolórov tiež dohodol ukončenie spolupráce s agentúrou NATO, ktorej Slovensko už len na komisiách zaplatilo zo štátneho rozpočtu milión eur.
Slovensko sa dištancovalo od nových zdravotníckych postupov WHO
Ďalších 11 projektov ministerstvo obrany doteraz realizovalo v spolupráci s Agentúrou NATO pre podporu a obstarávanie (Agentúra NSPA). Tá napríklad riešila prípravu na výstavbu rolovacích dráh, skladu munície či umývačky stíhačiek. Vláda rozhodla o zapojení zahraničnej autority v roku 2020 na návrh vtedajšieho šéfa obrany Naďa. Dôvodom bolo to, že NSPA má rozsiahle skúsenosti s výstavbou vojenských letísk v iných členských krajinách aliancie. Na Slovensku mala pripraviť súťaž na zhotoviteľa prác a následne vybrať dodávateľa. Tento krok po audite zasadne skritizoval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
„Príprava a obstaranie projektu cez zahraničnú agentúru neprispeli k zrýchleniu procesov a ani k lepšiemu riadeniu či ku koordinácii všetkých zainteresovaných strán. Kritické meškanie v harmonograme prác má dnes už bezpochyby dosah nielen na otázky spojené s bezpečnosťou, ale zlé riadenie kľúčovej investície bude mať negatívny dosah aj na napätý štátny rozpočet,“ konštatoval predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.